KEBUDAYAAN & KESENIAN

Pelancongan di Turki (Çanakkale)

Selat Çanakkale adalah salah satu daripada dua zon persimpangan yang menghubungkan Anatolia dengan Eropah dan Mediterranean dan Laut Hitam… Keadaan ini telah menyebabkan kepada pelbagai penghijrahan dan pergerakan pencerobohan sepanjang sejarah.

Pada tarikh yang berlainan, terdapat orang-orang yang datang ke rantau ini untuk tujuan menetap atau merampas; kedua-dua keadaan itu telah mengukuhkan pertukaran budaya. Percampuran budaya ini berterusan dengan jeda-jeda selama berabad-abad; hasilnya adalah mozek budaya yang sangat berwarna-warni.

Di bahagian paling sempit Selat itu, istana-istana yang dikenali sebagai Kilitbahir di sebelah Eropah, Sultaniye atau Istana Çanak di sisi Anatolia dibina semasa pemerintahan Fatih Sultan Mehmet. Nama provinsi berasal dari Istana Çanak di sebelah Anatolia …

Rakyat Troy tinggal di rantau ini sehingga 1200-an SM. Bersamaan dengan Perang-perang Trojan dengan Akalar, migrasi Aegean dan pelbagai puak datang. Kemudian, tempoh gelap bermula di Anatolia dari segi sejarah bertulis. Kemudian, berada di bawah pemerintahan Kerajaan Lydia, Kaum Persia, Kerajaan Macedonia, Kerajaan Romawi dan Byzantine Dengan pengukuhan Empayar Uthmaniyyah di rantau ini ia bergabung dengan wilayah Turki.

Nama Çanakkale diingat sebagai salah satu peperangan terbesar dalam sejarah …

Semasa Perang Dunia Pertama, Inggeris dan Perancis, yang mahu menyeberangi Çanakkale, merebut Istanbul dan pergi ke Laut Hitam, mengepung Selat itu. Dalam perang ini, yang menjadi perjuangan hidup dan mati, tentera Turki tidak membenarkan mereka melewati Selat dengan mempertahankan wilayah itu dalam setiap inci. Serangan darat dan laut telah berjaya dielakkan dan tentera Turki telah memenangi satu kemenangan dalam sejarah.

Taman Nasional Semenanjung Gallipoli, yang terletak di sempadan wilayah, di mana pertempuran paling berdarah Perang Dunia Pertama berlaku, bagaikan sebuah muzium perang. Terdapat monumen-monumen dan taman pahlawan yang dibina untuk puluhan ribu syahid tentera Turki yang heroik mempertahankan wilayah tanah air mereka.

Terdapat juga monumen yang dibina untuk pasukan pendudukan, iaitu tentera British, Perancis, Australia dan New Zealand.

Jika anda mahu menyaksikan jejak Pertempuran Çanakkale; Anzac Bay, Istana Kilitbahir, Namazgah Bastion, Conkbayiri, Monumen Lonely Pine, 57. Rejimen Kematian Syahid, Istana Seddülbahir, Monumen Martir adalah tempat yang boleh anda lawati. Kemusnahan dan penderitaan perang dapat dilihat sepanjang Semenanjung Gallipoli.

Upacara peringatan diadakan setiap tahun pada 25 April di Anzac Bay, di mana tentera Anzac mendarat dan mengalami kehilangan yang sangat besar. Anak-anak cucu dari pihak-pihak yang bertempur melawan satu sama lain menyertai aktiviti peringatan dengan perasaan yang sama; berkongsi kesedihan yang sama.

Oleh kerana sejarah sejarah yang istimewa ini, Taman Nasional Semenanjung Gallipoli adalah salah satu taman negara yang paling banyak dikunjungi di dunia.

Jika anda pergi ke Çanakkale, selain taman makam pahlawan di Semenanjung Gallipoli, kami mengesyorkan anda melawat Tapak Arkeologi Trojan yang termasuk pada Senarai Warisan Dunia UNESCO.

Kuil Athena di Assos, Kazdağları, Gökçeada dan Bozcaada, di mana pertandingan kecantikan pertama diadakan dalam sejarah, adalah antara tempat-tempat lain untuk dikunjungi.

Tinggalkan Balasan