KEBUDAYAAN & KESENIAN

Pelancongan di Turki (Selimiye Camii)


Masjid Selimiye dibina di Edirne pada abad ke-16, ibukota Empayar Uthmaniyyah sebelum penaklukan Istanbul. Ia adalah karya Mimar Sinan, salah satu arkitek terbesar dan paling jenius di dunia.

Selimiye Camii (Masjid Selimiye), yang merupakan salah satu masjid yang bersejarah paling penting di Turki, adalah sebuah karya besar yang sesungguhnya… Ia masuk diantara sejarah seni bina Turki-Uthmaniyyah, serta di antara karya-karya seni bina dunia.

Masjid Selimiye dibina di Edirne pada abad ke-16, ibukota Empayar Uthmaniyyah sebelum penaklukan Istanbul. Ia adalah karya Mimar Sinan, salah satu arkitek terbesar dan paling jenius di dunia.

Mesjid Selimiye dan Kompleksnya, yang dibina oleh Sultan Selim II, dengan kecemerlangan teknikalnya, dimensi dan nilai estetika, ia dianggap sebagai salah satu karya yang paling hebat bukan sahaja pada masa itu tetapi juga pada masa yang akan datang.

Selimiye Camii, yang membuat kagum para pelawatnya dengan imejnya yang megah, pembinaannya bermula pada 1568 dan selesai pada 1575 kerana dikerjakan oleh kira-kira 15,000 orang.

Walaupun dari kejauhan ia menunjukkan kemegahannya dengan imejnya, namun kekaguman sebenar dirasai apabila kita masuk ke dalam masjid.

Kubah di Masjid Selimiye mewakili salah satu puncak kejayaan yang dicapai Mimar Sinan dalam profesinya. Walaupun ia mempunyai kubah yang besar, tiang yang menyokong kubah tidak dibenarkan membahagi ruang dalaman.

Ia mempunyai area di mana 6,000 orang boleh beribadah dengan selesa. Menara-menara, yang terletak di empat sudut masjid dan masing-masing mempunyai tiga balai, adalah antara yang paling elegan di dunia. Dengan kejayaan seni bina yang menakjubkan, tiga tangga yang berbeza ditempatkan di dalam menara.

Mimar Sinan, yang meninggalkan karya seni yang menakjubkan dalam sejarah dunia, mendefinisikan masjid ini sebagai ‘’My Master Piece’’. Batu, marmar, kayu, ibu mutiara dan terutamanya motif jubin, yang digunakan dalam reka bentuk dalaman serta kerajinan pena pada kubah dan hiasannya, halaman, perpustakaan, institusi pendidikan, mewakili kejayaan sejenis seni.

Masjid Selimiye dan Kompleksnya, yang dianggap sebagai salah satu contoh seni bina yang paling indah dan karya kreatif manusia jenius, dibawa ke Senarai Warisan Dunia UNESCO pada tahun 2011.

Jika anda pergi ke Edirne untuk melihat masjid yang indah ini dan jika membuat perjalanan anda pada bulan Julai, anda boleh menonton Wrestling Minyak Kırkpınar yang merupakan tradisi selama lebih dari 600 tahun.

Jika anda ingin mengambil bahagian dalam Pesta Kakava yang dianjurkan oleh orang-orang Roma di bandar ini, anda harus memilih datang pada bulan Mei.

Kami mengesyorkan agar anda tidak meninggalkan rantau ini tanpa melihat muzium-muzium kesihatan, Karya-karya Turki-Islam, dan muzium Perang Balkan di Edirne, anda juga harus mencicipi ciğer tava (masakan hati khas) yang terkenal, pasta almond, juga kami mengesyorkan anda membeli sabun dan keju putih.

Tinggalkan Balasan