TURKI

Reaksi Turki terhadap Gambar Palsu di PBB, ‘Tidak Berasas dan Terlepas dari Kenyataan di Lapangan’

Turki, melaporkan bahawa tuduhan yang terkandung dalam pembebasan Mekanisme Prosedur Khas Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) tidak berasas dan terlepas dari kenyataan di lapangan.

Jurucakap Kementerian Luar Negeri, Hami Aksoy, membuat kenyataan bertulis mengenai tuduhan tersebut dalam Mekanisme Prosedur Khas Majlis Hak Asasi Manusia PBB.

Aksoy yang mengingatkan bahawa telah terbukti bahawa Armenia telah merakam gambar anggota Tentera Nasional Syria (SMO) dan menyampaikannya melalui internet sebagai bukti yang disebut,

“Video palsu ini atau kata-kata orang yang dibuat untuk bercakap untuk wang tidak mempunyai kredibiliti dan kesahan.” menggunakan ungkapan tersebut.

Aksoy,

“Siaran akhbar yang dibuat berdasarkan gambar dan berita palsu, yang merupakan produk propaganda hitam, tanpa menunggu pendapat negara kita, merosakkan kebolehpercayaan Mekanisme Prosedur Khas PBB.” katanya.

Dengan memperhatikan bahawa mereka tidak mengharapkan pernyataan yang berat sebelah dan mengelirukan dari Mekanisme, Aksoy menekankan bahawa Mekanisme harus menjalankan kerjanya secara telus dan mengambil kira pandangan semua pihak yang berkaitan.

Dalam pernyataan tersebut, Aksoy yang menilai pengakuan bahwa Armenia menggunakan pejuang asing dalam konflik sebagai hal yang positif tetapi tidak memadai, menyatakan bahawa Armenia yang mengerahkan anggota organisasi teroris separatis PKK / YPG di Syria di Karabakh Hulu sudah terkenal.

Tinggalkan Balasan