SPORT

Emir Qatar Al Sani, ‘Kami Tidak Sabar Menantikan Pelawat Kami untuk Piala Dunia’

Emir Qatar Sheikh Temim bin Hamad Al Sani mengatakan bahawa dia menantikan pengunjung yang akan datang ke Piala Dunia FIFA 2022 yang dianjurkan oleh negaranya.

Hamad Al Sani mengambil bahagian dalam siaran video di saluran beIN Sports di Qatar kerana pembukaan Education City, statdium ketiga di mana perlawanan Piala Dunia akan dimainkan.

Dengan menyatakan bahawa persiapan berterusan untuk kejohanan yang akan diadakan di negara ini pada tahun 2022, Emir Al Sani berkata,

“Kami menantikan pengunjung yang datang dari seluruh dunia untuk menyaksikan Piala Dunia yang istimewa ini.” katanya.

Emir Qatar yang menghargai usaha pekerja kesihatan yang berjuang dengan jenis baru coronavirus (Covid-19),

“Terima kasih kepada anda, kami yakin bahawa hari-hari berikutnya akan menjadi lebih baik.” ungkapan yang digunakan.

Gianni Infantino, Presiden FIFA, yang turut serta dalam program ini,

“Education City Stadium memberitahu kami bahawa kami akan kembali bermain bola sepak dengan semangat yang lebih besar daripada sebelumnya pada hari-hari sukar di dunia ini.” ungkapan terpakai.

Hasan ez-Zevadi, Ketua Setiausaha Jawatankuasa Tinggi Projek dan Warisan Qatar, menyatakan bahawa dengan selesainya Education City, yang memiliki kapasitas 40 ribu peminat, kemajuan besar telah dicapai dalam ruang lingkup persiapan Piala Dunia.

Education City, adalah stadium ke-3 diantara stadium-stadium yang persiapan telah selesai di antara stadium di mana 2022 perlawanan Piala Dunia FIFA akan dimainkan, selepas Khalifah Antarabangsa (2017) dan El-Vekra (2019).

Qatar, yang merupakan negara pertama yang menjadi tuan rumah Piala Dunia di Timur Tengah, meneruskan pekerjaannya seperti pembinaan stadium, pembinaan metro, pembinaan kapasiti hotel dan perkhidmatan infrastruktur dalam ruang lingkup persiapan Piala Dunia FIFA 2022 wabak Covid-19.

Piala Dunia FIFA 2022 akan dihoskan oleh Qatar dari 21 November hingga 18 Disember 2022.