TURKI

Menteri Kesihatan Turki dan Dr. Uğur Şahin Membuat Kenyataan Selepas Mesyuarat Covid

Menteri Kesihatan Turki, Fahrettin Koca menyatakan bahawa kes harian coronavirus (Covid-19) turun di bawah 10 ribu,

“Saya yakin penurunan jumlah kes akan berterusan.” Katanya.

Fahrettin Koca membuat kenyataan selepas mesyuarat Jawatankuasa Ilmiah Coronavirus.

Dalam proses seterusnya, dengan lebih banyak langkah berjaga-jaga individu dan bukannya pengurusan dengan larangan, kami ingin meneruskan tempoh ini dengan vaksinasi yang meluas, kata Menteri Fahrettin Koca,

“Sebagai infrastruktur, kami berpotensi membuat lebih dari 1.5 juta vaksin sehari.” Kata dia.

Fahrettin Koca menyatakan bahawa kajian Fasa-2 dalam vaksin domestik telah selesai dan Fasa-3 akan bermula pada bulan Jun,

“Sekiranya proses dalam vaksin domestik berjaya diselesaikan, ia boleh digunakan dengan kelulusan penggunaan kecemasan pada bulan September.” Katanya.

Menteri Kesihatan itu juga menyatakan bahawa mereka akan mengurangkan sekatan mulai bulan Jun,

Pengurus kanan (CEO) syarikat Jerman BioNTech, yang menghasilkan vaksin coronavirus. Dr. Uğur Şahin juga menghadiri mesyuarat dalam talian.

Şahin bercakap pada sidang media yang diadakan selepas pertemuan itu,

“Perjanjian dibuat (dengan Turki) untuk 120 juta dos vaksin. Kami mahu menghantar 30 juta dos pada bulan Jun. Kami ingin menghantar keseluruhan vaksin berjumlah 120 juta dos pada akhir bulan Julai, Ogos dan September. Vaksin kami juga berkesan terhadap mutasi. Vaksin kami berkesan dalam lebih daripada 30 mutasi. ” Katanya.

“Kami ingin menghasilkan vaksin dan melakukan penyelidikan dan pengembangan (R&D) di Turki.” Kata Şahin yang memaklumkan bahawa dia akan datang ke Turki pada bulan Jun.

Tinggalkan Balasan