DUNIA

Turki Mengecam Serangan Boko Haram di Nigeria

Turki, mengecam serangan yang dilakukan oleh kumpulan pengganas Boko Haram di Nigeria.

Dalam kenyataan bertulis yang dibuat oleh Kementerian Luar Turki, dinyatakan bahawa Turki berduka atas serangan yang dianjurkan oleh organisasi pengganas Boko Haram ke atas sawah di bandar Zabarmari di Negeri Borno, Nigeria, pada hari sebelumnya, yang telah mengakibatkan lebih daripada 40 orang terkorban dan kecederaan parah.

“Kami mengecam tindakan keganasan yang keji ini. Kami mengucapkan takziah kepada keluarga mereka yang kehilangan nyawa mereka dalam serangan itu dan kepada rakyat dan kerajaan Nigeria yang ramah dan bersaudara, dan kami berharap mereka yang cedera cepat sembuh.” Kata Kementrian.

Sejak tahun 2009, lebih daripada 20,000 orang kehilangan nyawa dalam keganasan besar-besaran yang dilakukan oleh organisasi pengganas Boko Haram, yang telah aktif di Nigeria sejak awal tahun 2000-an.

Organisasi ini juga telah melakukan serangan di negara jiran sempadan negara Cameroon, Chad dan Niger sejak 2015. Sekurang-kurangnya 2 ribu orang kehilangan nyawa dalam serangan organisasi itu di Tasik Chad Basin, dan kira-kira 3 juta orang kehilangan tempat tinggal.

Tinggalkan Balasan