DUNIA

Kementrian Pertahanan Turki Lancarkan Video Tahun Pertama Operasi Peace Spring

Kementerian Pertahanan Nasional Turki merilis video dengan rakaman operasi dan bantuan yang dibuat di wilayah itu pada kesempatan ulang tahun pertama Operasi Peace Spring di Syria.

“Pada ulang tahun pertama Operasi Peace Spring, yang dilakukan dengan kepahlawanan dan pengorbanan yang hebat, dengan memohon rahmat Tuhan kami mengenang para martir kami yang mati syahid dan mengucapkan terima kasih kepada para veteran pahlawan kami.” Kata Kementrian menerusi akaun Twitter.

Sebagai tambahan, kami mengharapkan kehidupan warga Syria di wilayah ini damai dan aman di tanah air mereka.

Dalam video yang disertakan dalam perkongsian, yang merangkumi gambar operasi dan bantuan yang dibuat di rantau ini, ditekankan bahawa tempat perlindungan dan terowong dimusnahkan satu persatu dengan bahan letupan buatan tangan yang dikesan dalam ruang lingkup operasi.

Dalam video tersebut, dinyatakan bahawa 86 masjid dan 7 gereja yang digunakan oleh pengganas, dalam lingkup operasi itu telah diperbaiki dan dibuka semula untuk beribadah,

“Saudara-saudara Syria kami secara sukarela dan dengan selamat kembali ke tanah mereka. Hospital yang dirosakkan oleh pengganas telah diperbaiki dan mula berkhidmat. 400 sekolah yang telah dirosak oleh pengganas, telah diubahsuai dan lebih daripada 35 ribu pelajar mendapat pendidikan di sana.” Kata Kementrian.

Pada akhir video, digarisbawahi bahawa dengan Operasi Peace Spring, harapan untuk perdamaian dan ketenangan telah muncul kembali di Syria.

Tinggalkan Balasan