TURKI

Presiden Erdoğan Hantar Surat Kepada Para Pemimpin Negara Ahli EU

Presiden Turki Recep Tayyip Erdoğan menghantar sepucuk surat kepada para pemimpin institusi Kesatuan Eropah (EU) dan ketua negara-negara ahli, untuk menyampaikan pendekatan Turki mengenai isu Mediterranean Timur dan cadangan mereka untuk menyelesaikan masalah itu.

“Dasar Mediterranean Timur kami mempunyai dua matlamat utama. Yang pertama adalah pembatasan wilayah perundangan maritim di Mediterranean Timur yang adil dan saksama sesuai dengan undang-undang antarabangsa dan perlindungan hak dan kuasa kedaulatan kami di landasan benua kami. Matlamat kedua kami adalah untuk menjamin hak dan kepentingan yang sama dari orang-orang Cyprus Turki atas sumber hidrokarbon pulau itu sebagai rakan kongsi yang sama dari Pulau Cyprus. Saya ingin menegaskan sekali lagi bahawa kami bersedia untuk berdialog dengan Yunani tanpa syarat. Dalam konteks ini, saya ingin mengingatkan anda bahawa kami telah menyokong inisiatif Setiausaha Agung NATO untuk memisahkan unsur laut dan udara sejak awal bagi mengurangkan ketegangan. ” Kata Erdoğan dalam suratnya.

Dalam surat yang dikirimkan kepada ahli EU kecuali Yunani dan Pentadbiran Cyprus Selatan, Presiden Erdoğan menekankan bahawa adalah tanggungjawab bersama setiap orang untuk mencari penyelesaian yang adil dan damai untuk masalah-masalah Mediterranean Timur.

“Untuk ini, kerjasama dan dialog harus disokong, langkah dan keputusan yang akan memperburuk krisis semasa harus dielakkan. Keinginan tulus kami adalah mengemas kini Perjanjian 18 Mac dengan mengambil kira keadaan semasa dan dengan semua aspek hubungan Turki-EU, untuk maju secara bertahap sesuai dengan kepentingan bersama kita. Saya percaya bahawa cara untuk melakukan ini adalah dengan menyedari betapa pentingnya hubungan kita dalam pelbagai bidang seperti imigrasi haram, keganasan, perdagangan dan tenaga, dan saya mengharapkan sokongan berharga anda untuk tujuan ini.” Kata Presiden Erdoğan.

Tinggalkan Balasan