DUNIA

Surat Terimakasih Aliyev kepada Erdoğan

Presiden Azerbaijan Ilham Aliyev mengirim surat terima kasih kepada Presiden Recep Tayyip Erdoğan atas sokongan mereka.

Dalam suratnya, Aliyev menyatakan bahawa pernyataan Erdoğan mengenai serangan Armenia sekali lagi menunjukkan bahawa Azerbaijan tidak sendirian dalam tujuan yang adil.

Aliyev mengingatkan bahawa tentera Armenia melancarkan lagi provokasi ketenteraan terhadap Azerbaijan pada 27 September, tentera dan orang awam kehilangan nyawa mereka, dan tentera Azerbaijan melancarkan serangan balas.

Aliyev menyatakan bahawa serangan oleh Armenia ini bukanlah kejadian pertama di mana pentadbiran Yerevan menggunakan provokasi ketenteraan terhadap Azerbaijan, dan menyatakan bahawa serangan pada bulan Julai-Ogos dan penempatan haram orang asing di wilayah Azerbaijan yang diduduki menunjukkan bahawa Armenia tidak melepaskan kebijakan agresifnya.

Aliyev menyatakan bahawa pentadbiran Armenia menjadikan proses perundingan tidak bermakna dengan pernyataan seperti “Nagorno-Karabakh adalah Armenia”.

Aliyev yang menyatakan bahawa serangan baru Armenia, “Dari jam pertama dikutuk oleh negara saudara Republik Turki disetiap peringkat ” dan ia dilihat sebagai perbuatan khianat’, ia menyatakan perkara berikut dalam suratnya:

“Pernyataan anda yang sangat jelas dan keras mengenai perkara ini sekali lagi menunjukkan bahawa Azerbaijan tidak sendirian dalam tujuannya. Pengurus badan pemerintah yang berkaitan di Turki, anggota parlimen dan wakil masyarakat sipil juga juga memberikan pendapat yang tegas dan keras mengenai masalah ini. Saya menerima banyak surat sokongan dari saudara Turki kita setiap hari. Semua ini adalah satu lagi contoh yang jelas mengenai kesatuan Azerbaijan-Turki dan dilihat sangat dihargai oleh rakyat Azerbaijan. Bagi pihak saya dan orang-orang Azerbaijan, saya mengucapkan terima kasih kepada anda dan saudara-saudara Turki untuk sokongan ini.”

Aliyev menyatakan bahawa Majlis Turki yang merupakan anggotanya menerima deklarasi mengenai pentingnya menyelesaikan konflik Nagorno-Karabakh secepat mungkin berdasarkan kedaulatan, integriti wilayah dan kekebalan sempadan Azerbaijan yang diterima secara antarabangsa pada 28 September, dan mengucapkan terima kasih kepada Erdoğan atas pernyataan ini.

Tinggalkan Balasan