TURKI

Jurucakap Presiden Turki dan Para Duta Besar yang ada di Turki Melawat Masjid Hagia Sophia

Jurucakap Presiden Turki Ibrahim Kalın, bersama duta besar yang bertugas di Turki mengadakan lawatan ke Masjid Hagia Sophia.

Jurucakap Ibrahim Kalın, menyambut para duta besar di halaman Masjid Hagia Sophia dan berbual sebentar. Setelah memberi maklumat mengenai Hagia Sophia, beliau memasuki masjid bersama para duta besar.

Jurucakap Presiden Ibrahim Kalın dan para duta besar mengambil gambar keluarga di dalam masjid. Duta Besar Palestin Faed Mustafa dan beberapa duta besar lainnya solat di masjid.

Ibrahim Kalın, yang bersama para duta besar melawat galeri di tingkat atas masjid di mana pemulihan sedang dilakukan, semasa lawatan itu, memberikan maklumat ringkas kepada para duta besar mengenai sejarah masjid.

Jurucakap Ibrahim Kalın, bersama para duta besar dari 30 negara, menjawab soalan media selepas melawat Masjid Hagia Sophia.

Menyatakan bahawa transformasi Hagia Sophia menjadi masjid setelah 86 tahun adalah peristiwa bersejarah yang sangat penting dan ini mempunyai cerminan antarabangsa, Ibrahim Kalın mengatakan bahawa mereka mengundang para duta besar atas perintah Presiden Recep Tayyip Erdoğan bagi menunjukkan kerja-kerja di sini.

Ibrahim Kalın menyatakan bahawa seiring dengan dibukanya Hagia Sophia menjadi masjid, warisan dan identiti budaya serta sejarahnya akan terpelihara.

Selain itu, Ibrahim Kalın juga berkumpul dengan para duta besar tetamu dalam majlis makan malam.

Tinggalkan Balasan